Wednesday, July 23, 2008

RENUNGAN SEPINTAS LALU...

Dalam meneruskan perjalanan hidup untuk mencapai cita-citamu, ingatlah pesanan-pesanan ini :

1 Engkau harus mempunyai iltizam yang tinggi untuk mencapai apa yang engkau cita-citakan. Pastikan engkau berusaha gigih untuk mencapainya serta tidak terpesong jauh dari matlamat yang dituju.

2 Pastikan engkau memanfaatkan peluang yang ada untuk meningkatkan pengetahuan serta mengayakan pengalamanmu walaupun engkau perlu belajar daripada pengalaman hidup orang lain di sekelilingmu. Peluang hanya datang sekali seumur hidupmu. Masa yang tersia dan tidak dimanfaatkan” tidak akan kembali lagi sampai bila-bila pun.”

3 Selalu bersyukur kpd nikmat yang Allah berikan serta tidak bersifat ego untuk belajar dari kesilapan sendiri mahupun kesilapan yang dilakukan oleh orang lain. Dengan lain perkataan, selalulah “bermuhasabah diri” dalam hidup ini. Engkau tidak akan rugi sedikit pun. Jiwamu akan selalu tenang dan dapat menerima apa jua dugaan yang datang. Ingatlah perjalanan hidup ini tidak selalunya mudah dan lurus laluannya Kadangkala penuh berliku dan tanpa kau sedari yang pahit itulah kenyataannya!

4 Ingatlah pesanan dari Rasullullah s.a.w. bahawa “sebaik-baik manusia dalam hidup ini adalah manusia yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain” Sematkan di hati pesanan ini supaya engkau selalu ingin berbakti walau di mana engkau berada. Walau apa pun yang engkau lakukan, yang penting sekali adalah lakukan dengan penuh keikhlasan. Pasti dapat engkau rasakan kemanisan iman yang dijanjikan oleh Allah swt. Sesuatu yang tidak dapat digambarkan dan dibayangkan melainkan engkau telah merasakannya sendiri!

5 Pesanan drp Hilal bin Alak (drp Buku Bidayatul Hidayah- Imam Ghazali):

Ketika aku memaafkan org lain dan aku tidak menaruh sebarang kedengkian terhadap mereka, aku tlh selamat drp sebarang kesusahan dan permusuhan.
Aku memberi penghormatan kpd musuh ketika aku berjumpa dgnnya. Dengan cara ini, aku dapat selamat dari kejahatan mereka.
Ketika aku menunjukkan kegembiraanku terhadap orang yang ingin aku marahi, maka aku berjaya memenuhi hatiku dgn kebahgiaan.
Sebenarnya aku masih belum selamat dari kejahatan org yang tidak aku kenali maka betapa aku akan selamat dari kejahatan orang yg sudah aku cintai.
Manusia itu sebenarnya penyakit dan cara menyembuhkannya hanya dengan tidak mencampuri urusan mereka. Tetapi jangan memutuskan perhubungan persaudaraan sama sekali. Janganlah engkau mengganggu mereka nescaya engkau selamat dari gangguan mereka.
Apabila engkau mahu bersahabat dgn mereka, hendaklah engkau bersabar menghadapi perangai mereka. Jadikan dirimu seakan-akan tuli, bisu, buta drp kesalahan mereka dan hendaklah engkau sentiasa bertakwa.


والله أعلم
Hasil Nukilan Dari PJ..Terima Kasih atas nukilan mu...

No comments: