سْم ِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم.
Adapun adab orang yang belajar ilmu serta gurunya yang mengajar akan dia itu beberapa perkara
Adapun adab orang yang belajar ilmu serta gurunya yang mengajar akan dia itu beberapa perkara
(ya’ni banyak); tetapi disebutkan oleh Imam Al-Ghazaly
(رحمه الله تعالى) di dalam Bidayatul Hidayah (sebanyak) sebelas perkara.
( Pertama ) Apabila berdapat (ya’ni bertemu) dengan gurunya, maka hendaklah (dia) mendahulukan memberi salam.
( Kedua ) Bahawa jangan membanyakkan berkata-kata pada (ya’ni di) hadapan gurunya itu.
( Ketiga ) Bahawa jangan ia berkata dengan barang yang tiada (di)izin(kan dahulu) oleh gurunya.
( Keempat ) Jangan ia bertanya akan gurunya melainkan kemudian daripada (ya’ni sesudah) meminta izin daripadanya (ya’ni gurunya).
( Kelima ) Bahawasanya jangan ia menyangkal akan perkataan gurunya itu dengan katanya, “si polan menyalahi akan (ya’ni menyatakan lain daripada apa) yang engkau (ya’ni gurunya) kata itu”, atau sebagainya.
( Keenam ) Bahawa jangan ia memberi isyarat akan gurunya itu dengan menyalahi (ya’ni untuk menyatakan lain) akan bicara gurunya, lalu (murid itu) menyangkai bahawa (dia) terlebih benar daripada (apa yang dikatakan) gurunya; atau terlebih tahu ia daripada gurunya. Maka yang demikian itu kurang adab kepada gurunya lagi kurang berkat.
( Ketujuh ) Bahawa jangan ia berbisik-bisik dengan orang yang sama duduk (iaitu duduk bersamanya) pada hadapan gurunya itu.
( Kedelapan ) Bahawa jangan ia berpaling ke kiri dan ke kanan pada hadapan gurunya itu, (bahkan sebaliknya) hendaklah ia duduk tunduk lagi beradab seolah-olah ia di dalam sembahyang.
( Kesembilan ) Bahawa jangan ia membanyakkan pertanyaan kepada gurunya itu tatkala segan gurunya itu daripada berkata-kata (ya’ni kurang suka memperkatakan atau membicarakannya), atau tatkala ia lelah (ya’ni letih atau penat).
( Kesepuluh ) Apabila berdiri gurunya atau baharu datang gurunya itu, maka hendaklah ia berdiri pula kerana menta’dzimkan akan gurunya itu, dan jangan diikuti pada ketika bangkitnya itu dengan pertanyaan dan soal(an). Dan jangan bertanya masalah pada ketika ia berjalan hingga sampai kepada tempat duduknya itu, melainkan kerana dharurat (ya’ni terpaksa) maka iaitu (ya’ni yang mana) tiada tertegah bertanya di dalamnya (ya’ni pada ketika itu).
( Kesebelas ) Jangan jahat sangka akan gurunya itu pada segala perbuatannya yang dzahir menyalahi i’tiqadnya, atau bersalahan perbuatan gurunya itu (ya’ni melakukan sesuatu yang lain daripada) pengetahuannya, atau dengan adatnya (ya’ni kebiasaannya); kerana gurunya itu terlebih tahu dengan segala hukum syara’ dan segala rahsia syariat, (seperti) hikayat Nabi Musa (عليه السلام) dan Nabi Khidir (عليه السلام).
(Nota: kisah ini adalah antara kisah para Nabi yang maksum, yang mana tidak boleh kita samakan apa yang berlaku iaitu melibatkan perbuatan berat seperti membunuh, dan merosak harta orang lain dalam konteks murid dan guru hari ini. Kisah ini hanya dibawa untuk ibarat atau contoh untuk menjelaskan keterangan adab kesebelas di atas sahaja iaitu adab dalam berhubungan antara murid dan guru, untuk menyatakan hakikat bahawa guru biasanya lebih faham akan rahsia sesuatu syariat.)
Maka bahawasanya (dzahir) perbuatan Nabi Khidir (عليه السلام) memasukkan (ya’ni merosakkan) akan perahu orang yang tempat ia menumpang akan dia (ya’ni perahu orang yang memberi mereka tumpang naiki dalam kejadian yang pertama), dan membunuh ia akan kanak-kanak yang belum berdosa (dalam kejadian yang kedua); maka dzahir perbuatan Nabi Khidir (عليه السلام) itu menyalahi ia (ya’ni berlawanan) akan syariat.
(رحمه الله تعالى) di dalam Bidayatul Hidayah (sebanyak) sebelas perkara.
( Pertama ) Apabila berdapat (ya’ni bertemu) dengan gurunya, maka hendaklah (dia) mendahulukan memberi salam.
( Kedua ) Bahawa jangan membanyakkan berkata-kata pada (ya’ni di) hadapan gurunya itu.
( Ketiga ) Bahawa jangan ia berkata dengan barang yang tiada (di)izin(kan dahulu) oleh gurunya.
( Keempat ) Jangan ia bertanya akan gurunya melainkan kemudian daripada (ya’ni sesudah) meminta izin daripadanya (ya’ni gurunya).
( Kelima ) Bahawasanya jangan ia menyangkal akan perkataan gurunya itu dengan katanya, “si polan menyalahi akan (ya’ni menyatakan lain daripada apa) yang engkau (ya’ni gurunya) kata itu”, atau sebagainya.
( Keenam ) Bahawa jangan ia memberi isyarat akan gurunya itu dengan menyalahi (ya’ni untuk menyatakan lain) akan bicara gurunya, lalu (murid itu) menyangkai bahawa (dia) terlebih benar daripada (apa yang dikatakan) gurunya; atau terlebih tahu ia daripada gurunya. Maka yang demikian itu kurang adab kepada gurunya lagi kurang berkat.
( Ketujuh ) Bahawa jangan ia berbisik-bisik dengan orang yang sama duduk (iaitu duduk bersamanya) pada hadapan gurunya itu.
( Kedelapan ) Bahawa jangan ia berpaling ke kiri dan ke kanan pada hadapan gurunya itu, (bahkan sebaliknya) hendaklah ia duduk tunduk lagi beradab seolah-olah ia di dalam sembahyang.
( Kesembilan ) Bahawa jangan ia membanyakkan pertanyaan kepada gurunya itu tatkala segan gurunya itu daripada berkata-kata (ya’ni kurang suka memperkatakan atau membicarakannya), atau tatkala ia lelah (ya’ni letih atau penat).
( Kesepuluh ) Apabila berdiri gurunya atau baharu datang gurunya itu, maka hendaklah ia berdiri pula kerana menta’dzimkan akan gurunya itu, dan jangan diikuti pada ketika bangkitnya itu dengan pertanyaan dan soal(an). Dan jangan bertanya masalah pada ketika ia berjalan hingga sampai kepada tempat duduknya itu, melainkan kerana dharurat (ya’ni terpaksa) maka iaitu (ya’ni yang mana) tiada tertegah bertanya di dalamnya (ya’ni pada ketika itu).
( Kesebelas ) Jangan jahat sangka akan gurunya itu pada segala perbuatannya yang dzahir menyalahi i’tiqadnya, atau bersalahan perbuatan gurunya itu (ya’ni melakukan sesuatu yang lain daripada) pengetahuannya, atau dengan adatnya (ya’ni kebiasaannya); kerana gurunya itu terlebih tahu dengan segala hukum syara’ dan segala rahsia syariat, (seperti) hikayat Nabi Musa (عليه السلام) dan Nabi Khidir (عليه السلام).
(Nota: kisah ini adalah antara kisah para Nabi yang maksum, yang mana tidak boleh kita samakan apa yang berlaku iaitu melibatkan perbuatan berat seperti membunuh, dan merosak harta orang lain dalam konteks murid dan guru hari ini. Kisah ini hanya dibawa untuk ibarat atau contoh untuk menjelaskan keterangan adab kesebelas di atas sahaja iaitu adab dalam berhubungan antara murid dan guru, untuk menyatakan hakikat bahawa guru biasanya lebih faham akan rahsia sesuatu syariat.)
Maka bahawasanya (dzahir) perbuatan Nabi Khidir (عليه السلام) memasukkan (ya’ni merosakkan) akan perahu orang yang tempat ia menumpang akan dia (ya’ni perahu orang yang memberi mereka tumpang naiki dalam kejadian yang pertama), dan membunuh ia akan kanak-kanak yang belum berdosa (dalam kejadian yang kedua); maka dzahir perbuatan Nabi Khidir (عليه السلام) itu menyalahi ia (ya’ni berlawanan) akan syariat.
Dan sebab itu maka menegur Nabi Musa (عليه السلام) akan dia (ya’ni Nabi Musa (عليه السلام) menegur Nabi Khidizir (عليه السلام) itu) pada permulaan (ya’ni pada mulanya persahabatan dan perguruan mereka). Tetapi pada hakikatnya, tiada menyalahi ia (ya’ni perbuatan Nabi Khidir) akan syariat. Dan dengan sebab itulah bahawa Nabi Musa (عليه السلام) pada akhir perbuatannya itu membenarkan akan Nabi Khidir (عليه السلام) itu (ya’ni mengakui kebenaran perbuatan Nabi Khidhir (عليه السلام) itu) serta taslim (ya’ni tunduk) ia (ya’ni Nabi Musa sebagai murid patuh) akan dia(ya’ni Nabi Khidir sebagai gurunya).
والله الموفق أعلم ؛
والله الموفق أعلم ؛
وصلى الله على محمد كلما ذكره الذاكرون؛
وغفل عن ذكره الغا فلون؛
والسلام عليكم ورحمة الله وبركته
No comments:
Post a Comment